דף הבית » דיני עבודה » תביעות ייצוגיות על שכר – מגמות חדשות: סקירת פסיקה עדכנית והשלכות ישירות על מעסיקים קטנים ובינוניים

מאמרים חדשים

עודכן לאחרונה 

המאמרים הבאים עברו עדכונים ושיפורים על מנת להתאים לשינויים העדכניים בשוק העבודה ובחוקי דיני עבודה

קטגוריות
ארכיון
נובמבר 2025
א ב ג ד ה ו ש
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

תביעות ייצוגיות על שכר – מגמות חדשות: סקירת פסיקה עדכנית והשלכות ישירות על מעסיקים קטנים ובינוניים

מבוא: עליית המגמה והסיכון העסקי

העשור האחרון בישראל מתאפיין בגל הולך וגואה של תביעות ייצוגיות המוגשות נגד מעסיקים, קטנים כגדולים, בנושאי שכר. בעוד שבעבר נתבעו בעיקר תאגידי ענק, כיום יותר ויותר עסקים קטנים ובינוניים (SMEs) מוצאים עצמם בחזית ההתמודדות המשפטית מול תביעות אלו. תביעות אלה אינן עוד נחלתן של חברות הציבוריות או רבות-המשתמשות בלבד; הן הפכו לאיום קונקרטי ומשמעותי על יציבותם הפיננסית של עסקים בכל הגדלים.

מגמה זו נובעת משילוב של מספר גורמים: מודעות גוברת של עובדים לזכויותיהם, פעילות נמרצת של משרדי עורכי דין המתמחים בדיני עבודה, וכן פסיקה מכוננת של בתי המשפט, אשר הרחיבה את היריעה באשר לסוגיות הניתנות להעלאה במסגרת תביעות ייצוגיות והקליעה על הדרישות המקדימות להגשתן.

מאמר זה יציג סקירה עדכנית של הפסיקה הישראלית בנושא תביעות ייצוגיות על שכר, יתמקד במגמות החדשות המאפיינות אותה, וינתח את ההשלכות הישירות והמעשיות על מעסיקים קטנים ובינוניים. נבחן כיצד פסיקות אחרונות מעצבות מחדש את כללי המשחק, נפרט את הסיכונים המשמעותיים הניצבים בפני מעסיקים, ונסיק מסקנות מעשיות כיצד ניתן לצמצם חשיפה לתביעות מסוג זה.

חלק א': הבסיס החוקי והרקע – תביעות ייצוגיות בדיני עבודה

1. חוק תביעות ייצוגיות, התשס"ו-2006
הבסיס החוקי להגשת תביעות ייצוגיות בישראל מצוי בחוק תביעות ייצוגיות. החוק נועד לאזן בין שני אינטרסים מנוגדים: מצד אחד, לאפשר תיקון עוולות חברתיות שנגרמו לציבור רחב, אשר לכל אחד מחבריו נגרם נזק קטן יחסית, כך שאין זה מעשי או כלכלי עבורו לתבוע באופן פרטני. מצד שני, למנוע הגשת תביעות סרק והטרדה של נתבעים.

על פי החוק, תביעה ייצוגית יכולה להיות מוגשת רק בשלושה מצבים:

  1. עילה שבחוק – כאשר החוק מקנה במפורש את האפשרות להגיש תביעה ייצוגית (כגון חוק הגנת הצרכן).

  2. עילה צרכנית – כהגדרתה בחוק.

  3. עילה אחרתרק באישור בית המשפט, אם שוכנע שיש בה "עניין לציבור" וכי "דרך זו של ניהול הליך עדיפה על פני דרכים אחרות".

2. האתגר הייחודי: תביעות ייצוגיות על "עילה אחרת"
מרבית תביעות השכר הייצוגיות מוגשות תחת הקטגוריה השלישית – "עילה אחרת". משמעות הדבר היא שהתובע, עוד בטרם החל הדיון בתביעה עצמה, צריך לשכנע את בית המשפט כי מתקיימים שני התנאים המצטברים: "עניין לציבור" ו-"עדיפות ההליך הייצוגי".

זהו השלב הקריטי בהליך, שכן כאן נקבע האם התביעה תזכה לאישור לעמוד על סדר היום כתביעה ייצוגית, או שתידחה על הסף. פסיקות העשור האחרון הרחיבו מאוד את הפרשנות לתנאים אלו בתחום דיני העבודה, ופתחו את הדלת להגשת מאות תביעות חדשות.

חלק ב': מגמות חדשות בפסיקה – כיצד בתי המשפט מרחיבים את היריעה

המגמה הבולטת ביותר בפסיקה העדכנית היא הקלת הדרישות לאישור תביעה ייצוגית והרחבת קשת הסוגיות הניתנות להעלאה במסגרת זו. להלן כמה מהפסקים המרכזיים הממחישים מגמה זו:

1. הרחבת הגדרת "עניין לציבור" – פסיקת בית המשפט העליון בע"א 5768/19 פלונית נ' פלוני (פורסם בנבו, 2021)
זוהי אחת הפסיקות החשובות והמשפיעות ביותר בשנים האחרונות. במקרה זה, עובדת תבעה ייצוגית בשל אי-תשלום עבור שעות נוספות והפרשי שכר נוספים. בית המשפט קבע כי עצם הטענה להפרת חוקי המגן (כגון חוק שעות עבודה ומנוחה) – אשר נועדו להגן על ציבור העובדים החלש – מהווה כשלעצמה "עניין לציבור".

ההשלכה: פסיקה זו הופכת כמעט כל הפרה של דיני עבודה בסיסיים לפוטנציאל לתביעה ייצוגית. היא מורידה מאוד את המכשול הראשון שהתובע צריך לעבור – להוכיח שיש "עניין לציבור". עבור מעסיק, המשמעות היא שכל טעות בשכר, ולוּ בשוגג, עלולה להיתפס כעילה עם "עניין לציבור" ולהמשיך לשלב הבא של הדיון.

2. הקלה בדרישת "העדיפות להליך הייצוגי" – פסיקת בית המשפט העליון בע"א 2310/17 סימה חרובי נ' שופרסל בע"מ (פורסם בנבו, 2019)
המכשול השני שהתובע צריך לעבור הוא להוכיח שההליך הייצוגי עדיף על פני אלטרנטיבות אחרות, כמו פניות ל'יועץ משפטי' או תביעות פרטניות. בפרשת שופרסל, טענה הרשת כי ניתן לפנות ל'יועץ משפטי' במשרד הכלכלה. בית המשפט העליון דחה טענה זו וקבע שהליך מנהלי מול 'היועץ המשפטי' הוא הליך "מפצה חלקית" ואינו מהיר או יעיל כמו תביעה ייצוגית, אשר יכולה להביא לתיקון systemי של הליקוי.

ההשלכה: פסיקה זו מנטרלת אחת הטענות ההגנתיות המרכזיות של מעסיקים. הקושי להוכיח שההליך הייצוגי אינו "עדיף" הופך קל יותר עבור התובעים, ומגדיל את הסיכוי שתביעות שכר יקבלו אישור להתנהל כהליך ייצוגי.

3. הכרה בסוגיות "רכיביות" ועמומות כבנות-תביעה – ת"צ (מחוזי ת"א) 46200-12-21 פלונית נ' חברת השמה פלונית (פורסם בנבו, 2023)
מגמה מדאיגה במיוחד עבור מעסיקים היא הנכונות של בתי המשפט לאשר תביעות ייצוגיות גם בנושאים "אפורים" ופרשניים. בפסיקה זו, אושרה תביעה ייצוגית שעסקה בשאלה האם רכיב שכר מסוים (דמי נסיעה) צריך היה להילקח בחשבון בחישוב הפיצויים עבור ימי חופשה ומחלה. בית המשפט קבע שלמרות שהסוגיה מורכבת ופרשנית, אין בכך כדי למנוע את אישור התביעה, וניתן לדון בה במסגרת ייצוגית.

ההשלכה: מעסיקים כבר אינם מוגנים מפני תביעות ייצוגיות רק משום שהסוגיה המשפטית אינה ברורה. תביעות יכולות להתמקד בפרשנות של הסכמים קיבוציים, חוזים אישיים או נוהג ארגוני, ולהוות סיכון גם כאשר המעסיק פעל בתום לב ובהתאם לפרשנות סבירה.

4. התיישנות "נעה" (Rolling Limitation) – ת"צ (מחוזי חיפה) 46929-11-18 אנה ברדה נ' מדינת ישראל – משרד הבריאות (פורסם בנבו, 2021)
בתביעות שכר, אחת השאלות הקריטיות היא תקופת ההתיישנות. האם ניתן לתבוע רק על שש השנים האחרונות (כמקובל בחוזים), או על כל תקופת העבודה? בפסיקת ברדה, בית המשפט אימץ את דוקטרינת ה-"התיישנות נעה". לפי דוקטרינה זו, כל חודש שהמעסיק משלם שכר שלא בהתאם לחוק, נוצר "עוולה נמשכת". משמעות הדבר היא שתקופת ההתיישנות של שש שנים מתחילה מחדש בכל חודש. כך, עובד שהחל לעבוד לפני 20 שנה, יכול לתבוע, בפועל, על כל תקופת עבודתו, מכיוון שההתיישנות על החודש הראשון תתחיל רק 6 שנים לאחר שהפסיק לעבוד.

ההשלכה: זו כנראה ההשלכה הפיננסית הדרמטית ביותר עבור מעסיקים. סיכון התביעה אינו מוגבל לשש שנים אחרונות, אלא יכול להקיף את כל תקופת העסקתו של העובד, ולהביא לחבות פיננסית אסטרונומית, במיוחד כאשר מדובר בתביעה ייצוגית המאגדת מאות עובדים, בעבר ובהווה.

5. הרחבת אחריותם של מעסיקים בפועל – ת"צ (מחוזי ת"א) 39109-07-19 סיגל אוחנה נ' אמדוקס (פורסם בנבו, 2020)
במקרים של חברות כ"א והשמה, עולה השאלה מי הנתבע – חברת ההשמה או הלקוח? בפסיקת אוחנה נגד אמדוקס, בית המשפט אישר את התביעה הייצוגית גם נגד חברת הלקוח (אמדוקס), וקבע כי יש לבחון את מידת השליטה שלה בתנאי העובד, גם אם אין עמה חוזה עבודה ישיר. מבחן ה"מעסיק בפועל" הורחב.

ההשלכה: חברות שמעסיקות עובדים דרך חברות כ"א או קבלנים, אינן חסינות מתביעות ייצוגיות. אם הן שולטות בפועל בתנאי השכר, שעות העבודה וההעסקה, הן עלולות להיחשב כנתבעות ולשאת בחלק ניכר מהחבות.

חלק ג': ההשלכות הישירות על מעסיקים קטנים ובינוניים (SMEs)

המגמות הפסיקתיות שתוארו לעיל יוצרות סיכון עסקי חסר תקדים עבור עסקים קטנים ובינוניים, אשר לרוב חסרים את המחלקות המשפטיות, המשאבים והניסיון להתמודד עם איום מסוג זה.

1. סיכון פיננסי קטסטרופלי

  • היקף החבות: תביעה ייצוגית מצטברת עלולה להקיף אלפי או even מיליוני שקלים. חישוב של הפרשי שכר, היטלי מס, פנסיה, פיצויי פיטורים וימי חופשה לאורך שנים רבות, עבור עשרות או מאות עובדים, עלול להביא לפשיטת רגל של עסק בינוני.

  • עלויות משפט: גם אם המעסיק מנצח בסופו של דבר, עלויות ההגנה המשפטית – שכר טרחת עורכי דין, אגרות, מומחים – הן גבוהות מאוד ויכולות להגיע למאות אלפי שקלים.

2. סיכון רפרטוארי ופגיעה במותג
תביעה ייצוגית היא אירוע תקשורתי. פרסום של תביעה כנגד עסק, המאשימה אותו בניצול עובדים ובהפרת זכויות, פוגע אנושות במוניטין וביחסי הציבור שלו. זה עלול להרeter לקוחות, לשותפים עסקיים ולמועמדים פוטנציאליים לעבודה.

3. פגיעה מורלית ותרבות ארגונית
הגשת תביעה ייצוגית יוצרת קרע ביחסי האמון בין ההנהלה לעובדים. היא מעידה על משבר אמון עמוק ועלולה להוביל לירידה במורל, לפגיעה בפרודוקטיביות ולעלייה במדדי תחלופה (Turnover) של עובדים.

4. עומס ניהולי ומשאבי
הטיפול בתביעה ייצוגית גוזל זמן יקר של ההנהלה הבכירה. הצורך באיסוף מסמכים היסטוריים, מתן עדויות והתעסקות אינטנסיבית בהליך המשפטי – כל אלה מסיטים את המיקוד מניהול השוטף והצמיחה של העסק.

5. אתגר ה"טעות בשוגג"
מעסיקים קטנים ובינוניים רבים אינם מודעים לכל פרטי החקיקה המורכבת. טעות אנוש בתשלום שכר, אי-הבנה של חוזה, או פרשנות שגויה של צו הרחבה – עלולים להפוך, בזכות הפסיקה החדשה, לבסיס לתביעה ייצוגית רחבת היקף. כוונה אינה תנאי – עצם ההפרה היא העילה.

חלק ד': סוגיות ספציפיות המובילות לתביעות ייצוגיות – ומניעתן

הכרת הנקודות הספציפיות שבגינן מוגשות התביעות היא הצעד הראשון למניעה. להלן הנפוצות שבהן:

1. שעות נוספות – "הקלאסיקה שלא נעלמת"

  • העילה: אי תשלום או תשלום חלקי עבור שעות עבודה מעבר ל-8-9 ביום או 40-43 בשבוע (בהתאם לחוק/צו ההרחבה).

  • סיכון מיוחד: הגדרת "שעת עבודה" כוללת גם ישיבות, נסיעות מטעם העבודה, והכנות שנעשות outside השעות הרשמיות.

  • מניעה:

    • הנהגת מערכת נוכחות מסודרת (טבלת אקסל אינה מספקת!) שתת�ד כניסה, יציאה והפסקות.

    • חתימה על הסכם שעות גלובליות (אם מתקיימים התנאים), תוך יידוע ועד העובדים אם קיים.

    • הגדרה ברורה בחוזה העבודה מהי "שעת עבודה" ומהי "הפסקה".

    • אישור מפורש ומתועד של הממונה על כל שעה נוספת.

2. הפרשי שכר מינימום – גם לעובדים בשכר גבוה

  • העילה: שכר העבודה (לרבות המענקים והבונוסים) מחושב על בסיס חודשי, ואינו מגיע לשכר המינימום השעתי החוקי, כאשר מחלקים אותו במספר השעות בפועל.

  • סיכון מיוחד: גם עובדים בשכר גבוה עלולים להיות זכאים להפרשים אם הם עבדו שעות נוספות רבות שלא שולמו, מה שמוריד את השכר השעתי הממוצע שלהם מתחת למינימום.

  • מניעה: ביצוע "בדיקת שכר מינימום" תקופתית: חישוב השכר השעתי הממוצע (שכר כולל / מספר שעות עבודה בפועל) לוודא שהוא עולה על שכר המינימום.

3. הפסקות וימי מחלה – "הפרטים הקטנים"

  • העילה: אי מתן הפסקות כחוק (45 דקות לאחר 6 שעות עבודה) או ניכוי שכר עבור זמן ההפסקה; אי תשלום מלא עבור ימי מחלה החל מהיום השני (בהתאם לוותק).

  • מניעה: תיעוד מסודר של הפסקות. הנחיה מפורשת לעובדים לקחת הפסקה. הטמעת נהלים ברורים לדיווח על מחלה ותשלום עבורה.

4. גלישה לדואר אלקטרוני וטלפון לאחר שעות העבודה

  • העילה: מגמה חדשה יחסית, הטוענת כי מענה לשיחות טלפון, מיילים והודעות WhatsApp לאחר שעות העבודה הרשמיות – מהווה "שעת עבודה" ומחייב תשלום.

  • מניעה: קביעת נהלים ברורים לגבי ציפיות מתקשורת לאחר שעות העבודה. אפשרות להנחות "לא לשלוח מיילים לאחר השעה X". תיעוד והתחשבות בזמן עבודה אמיתי שמוקדש לפעולות אלו.

5. דמי הבראה, נסיעות, פיצויי פיטורים וימי חופשה

  • העילה: חישוב לא נכון של הרכיבים המשפיעים על דמי ההבראה, הפיצויים והימי החופשה. לדוגמה, אי הכללת בונוסים, דמי נסיעה או מענקים בחישוב הפיצויים.

  • מניעה: ביקורת תקופתית של נוסחת החישוב לכל רכיב ורכיב בשכר, בהתאם לפסיקה העדכנית. התייעצות עם עורך דין מומחה בדיני עבודה לגבי מבנה השכר.

חלק ה': קווים מנחים מעשיים למעסיק הקטן והבינוני – מניעה כהגנה הטובה ביותר

במצב המשפטי הנוכחי, ההגנה הטובה והיחידה היא מניעה פרואקטיבית. "להזדכות" בדיעבד בתביעה ייצוגית היא תהליך יקר, ממושך והרסני.

1. ביצוע ביקורת שכר (Audit) מקיפה ומקצועית

  • פעם בשנה, יש לבצע סקירה עצמאית ומקיפה של כללי השכר וההעסקה בעסק.

  • הביקורת צריכה לכסות: חוזי עבודה, נוהלי שעות נוספות, תיעוד שעות, חישובי פיצויים, דמי הבראה, חופשה, מחלה, והתאמה לצווי ההרחבה הרלוונטיים.

  • מומלץ לשכור את שירותיו של יועץ משפטי או רואה חשבון המתמחה בדיני עבודה לביצוע הביקורת.

2. תיעוד, תיעוד, תיעוד

  • תיעוד הוא חומת המגן החשובה ביותר במשפט. אם משהו לא מתועד – מבחינת בית המשפט, הוא לא קרה.

  • הפעילו מערכת נוכחות דיגיטלית ומאובטחת (ביומטרית/קוד אישי) שתתעד כניסה, יציאה והפסקות.

  • שמרו על כל האישורים לשעות נוספות, בקשת חופשה, דיווחי מחלה והודעות לעובדים.

3. בניית "חבילת שכר" שקופה וחוקית

  • חוזה עבודה מפורט וברור הוא Must. הוא צריך להגדיר בצורה מדויקת את הרכיבים השונים בשכר, את דרך חישובם, את שעות העבודה, ההפסקות והזכויות.

  • יש לוודא שהשכר החודשי, כולל כל הרכיבים, עומד בדרישות שכר המינימום השעתי גם כאשר מביאים בחשבון שעות נוספות.

  • שקלו לבצע "הסדרת שעות גלובליות" אם אופי העבודה מאפשר זאת, תוך יישום כל הכללים החוקיים.

4. הדרכת מנהלים

  • המנהלים בשטח הם קו ההגנה הראשון. הם אלו שנותנים אישור לשעות נוספות, מאשרים חופשות ומקבלים דיווחי מחלה.

  • יש להדריך אותם באופן שוטף לגבי החשיבות של תיעוד, הענקת הפסקות, והימנעות מהפעלת עובדים beyond השעות ללא אישור ותגמול הולם.

5. פוליסת ביטוח לתביעות ייצוגיות

  • קיימות בשוק פוליסות ביטוח המכסות הוצאות משפט וחבויות arising מתביעות ייצוגיות.

  • עבור עסק קטן-בינוני, מדובר בהוצאה משתלמת מאוד אשר יכולה להציל את העסק במקרה של תביעה. יש לבדוק את תנאי הפוליסה בקפידה.

6. היוועצות מקצועית לפני שינויים

  • לפני ביצוע שינוי מבני בשכר, העסקת עובדים דרך חברות כ"א, או שינוי נוהלי עבודה – התייעצו עם עורך דין specializing בדיני עבודה. ההשקעה בייעוץ מונע זולה לאין שיעור מהתמודדות עם תביעה.

סיכום: עידן של אחריות מעסיקית מוגברת

הפסיקה הישראלית העדכנית יצרה מציאות חדשה ומאתגרת עבור מעסיקים. בתי המשפט, מתוך רצון להגן על ציבור העובדים ולאכוף את חוקי המגן, הקלו מאוד על הגשת תביעות ייצוגיות והרחיבו את היריעה בנוגע לסוגיות הניתנות להעלאה. המגמות של "עניין לציבור" אוטומטי, "התיישנות נעה" והכרה בסוגיות פרשניות – הפכו את התביעה הייצוגית לכלי רב-עוצמה, וכל מעסיק, ללא קשר לגודלו, הוא מטרה פוטנציאלית.

עבור המעסיק הקטן והבינוני, האיום אינו תאורטי. הוא מהווה סיכון קיומי של ממש. המשמעות אינה שצריך להפסיק להעסיק עובדים, אלא שיש לאמץ גישה של ניהול סיכונים פעיל. ההשקעה במערכות תיעוד, בביקורות שכר תקופתיות, בניסוח חוזים מדויקים ובייעוץ משפטי מקצועי – אינה הוצאה, אלא ביטוח הכרחי לשרידות העסק ולשגשוגו בטווח הארוך. בעידן שבו טעות אדמיניסטרטיבית אחת יכולה להפוך לעילה בת מיליונים, המעסיק הפרואקטיבי והמסודר הוא זה שיצא בשלום.

מקורות והסתמכות:

  1. חוק תביעות ייצוגיות, התשס"ו-2006 – קישור לחוק באתר נבו

  2. ע"א 5768/19 פלונית נ' פלוני – פסק הדין המכונן בנושא "עניין לציבור" אוטומטי בהפרת חוקי מגן. 

  3. ע"א 2310/17 סימה חרובי נ' שופרסל בע"מ – פסיקה בנושא "עדיפות ההליך הייצוגי" על פני פניה ליועץ המשפטי.

  4. ת"צ (מחוזי ת"א) 46200-12-21 פלונית נ' חברת השמה פלונית – דוגמה לאישור תביעה ייצוגית בסוגיה "רכיבית" ופרשנית.

  5. ת"צ (מחוזי חיפה) 46929-11-18 אנה ברדה נ' מדינת ישראל – משרד הבריאות – פסיקה מרכזית שאימצה את דוקטרינת ה"התיישנות נעה". 

  6. ת"צ (מחוזי ת"א) 39109-07-19 סיגל אוחנה נ' אמדוקס – הרחבת האחריות על "מעסיק בפועל" בתביעות ייצוגיות.

שאלות ותשובות - תביעות ייצוגיות על שכר

שאלות ותשובות - תביעות ייצוגיות על שכר

מהי תביעה ייצוגית בתחום דיני העבודה?

תביעה ייצוגית היא הליך משפטי המאפשר לתובע בודד לייצג קבוצה גדולה של אנשים (עובדים) אשר נפגעו מאותה עילת תביעה. בתחום דיני העבודה, תביעות אלו מתמקדות בדרך כלל בהפרת זכויות עובדים בסיסיות כמו אי תשלום שכר מינימום, שעות נוספות, דמי הבראה, פיצויי פיטורים ועוד.

החוק מאפשר הגשת תביעה ייצוגית כאשר קיים "עניין לציבור" וההליך הייצוגי עדיף על פני דרכים אחרות ליישוב הסכסוך.

מדוע מעסיקים קטנים ובינוניים חשופים יותר לתביעות ייצוגיות כיום?

בשנים האחרונות, בתי המשפט הקלו מאוד על הדרישות לאישור תביעות ייצוגיות. פסיקות מכוננות קבעו כי הפרה של חוקי מגן מהווה כשלעצמה "עניין לציבור", ומנעו את האפשרות לטעון כי פניה ליועץ המשפטי לממשלה עדיפה על תביעה ייצוגית.

מגמות אלו, יחד עם הנטל הכספי הכבד של התמודדות עם תביעה ייצוגית, הופכות מעסיקים קטנים ובינוניים לפגיעים במיוחד, גם כאשר מדובר בטעויות אדמיניסטרטיביות בשוגג.

מהי "התיישנות נעה" וכיצד היא משפיעה על מעסיקים?

"התיישנות נעה" (Rolling Limitation) היא דוקטרינה משפטית שאומצה בפסיקה הישראלית, הקובעת כי בכל חודש שהמעסיק משלם שכר שלא בהתאם לחוק, נוצרת "עוולה נמשכת".

משמעות הדבר היא שתקופת ההתיישנות של שש שנים מתחילה מחדש בכל חודש. כך, עובד יכול לתבוע על כל תקופת עבודתו, גם אם החלה לפני 20 שנה, מכיוון שההתיישנות על החודש הראשון תתחיל רק 6 שנים לאחר שהפסיק לעבוד. זה יוצר סיכון פיננסי עצום למעסיקים.

מהן הסוגיות הנפוצות ביותר בתביעות ייצוגיות על שכר?

הסוגיות הנפוצות כוללות:

  • אי תשלום שעות נוספות או תשלום חלקי
  • אי תשלום שכר מינימום (גם לעובדים בשכר גבוה שעובדים שעות רבות)
  • אי מתן הפסקות כחוק או ניכוי שכר עבור זמן הפסקה
  • חישוב לא נכון של דמי הבראה, פיצויי פיטורים וימי חופשה
  • גלישה לעבודה לאחר שעות באמצעות דואר אלקטרוני וטלפון
כיצד יכולים מעסיקים למנוע תביעות ייצוגיות?

קיימים מספר צעדים מעשיים למניעת תביעות ייצוגיות:

  • ביצוע ביקורת שכר (Audit) תקופתית ומקצועית
  • תיעוד מסודר של שעות עבודה, הפסקות ואישורים
  • ניסוח חוזי עבודה מפורטים וברורים
  • הדרכת מנהלים בנושא דיני עבודה ותיעוד
  • התייעצות עם עורכי דין מומחים לפני שינויים ארגוניים
  • רכישת ביטוח לתביעות ייצוגיות
האם גם חברות שמעסיקות דרך קבלני כ"א חשופות לתביעות ייצוגיות?

כן. פסיקה עדכנית הרחיבה את האחריות גם ל"מעסיק בפועל". בית המשפט קבע כי חברת לקוח שמעסיקה עובדים דרך חברות כ"א או קבלנים, עלולה להיחשב כנתבע בתביעה ייצוגית אם היא שולטת בפועל בתנאי השכר, שעות העבודה וההעסקה של העובדים, גם אם אין עמה חוזה עבודה ישיר.

מבחן ה"מעסיק בפועל" בוחן את מידת השליטה של החברה בתנאי העובד, ולא רק את הקשר החוזי הפורמלי.

המלצה: המידע במסמך זה אינו מהווה ייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני עבודה לצורך התאמה של ההמלצות למצב הספציפי של העסק.

תוכן עניינים