חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » דיני עבודה » שוויון הזדמנויות בעבודה » זרוע העבודה מפרסמת את נתוני תעסוקת הנשים

מאמרים חדשים

קטגוריות
ארכיון
אפריל 2024
ב ג ד ה ו ש א
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

זרוע העבודה מפרסמת את נתוני תעסוקת הנשים

לקראת יום האישה הבינ"ל, זרוע העבודה מפרסמת היום את נתוני תעסוקת הנשים. הזרוע פועלת בדרכים מגוונות למען שוויון וקידום נשים בשוק העבודה הישראלי בתכנית אסטרטגית לעשור הקרוב, בהתאם להמלצות ועדת התעסוקה לשנת 2030, אשר אומצו על ידי הממשלה באוגוסט האחרון ואשר שמו לראשונה יעד מספרי של צמצום פערי השכר המגדריים בין גברים לנשים (בגילאי 25-39) בקצב של 2.6% בשנה. 

לפי סקירה של הכלכלנית הראשית באוצר, המשמעות הכלכלית של צמצום מוחלט בפערי השכר בין נשים לגברים בישראל בשנים הקרובות תהווה תוספת משמעותית של 7% בשנה לתוצר הלאומי, המוערכת בכ- 84 מיליארד ₪ בשנה.
בעשור האחרון חל שיפור משמעותי בהקשר התעסוקתי בכל הנוגע לשילוב וקידום נשים בשוק העבודה הישראלי. 

טרום הקורונה, שיעור השתתפות בשוק העבודה של נשים בישראל עמד על 76%, נתון גבוה אף ביחס למדינות הoecd. עם זאת, לעניין פערי השכר המגדריים המצב מחייב שיפור. ניתן לייחס את שיעור התעסוקה הגבוה של נשים בישראל, לריכוז מאמצי הממשלה, להשגת יעדים משמעותיים לשילוב וקידום נשים מאוכלוסיות מגוונות, בעיקר חרדיות וערביות, בתעסוקה ושילובן בתעסוקה איכותית ובהייטק. 

עם זאת, שוק העבודה הישראלי רווי באי-שיוויון מגדרי,  דבר היוצר בקרב נשים בעיקר קונפליקט וחוסר האיזון בין בית לעבודה ובא לביטוי בפערי שכר בין גברים ונשים שעומדים על 31.9% בממוצע ומצטמצמים בקצב איטי ולא מספק. קרי על שכר ממוצע של 11,600 ₪ שמרוויח גבר,  אישה בישראל מרוויחה 7800 ₪.  

משבר הקורונה המתמשך פגע בנשים יותר והגביר את אי השוויון המגדרי שמתעצם בעתות משבר. נתוני הסגרים הראו כי עובדות נפגעו יותר מעובדים בהיבטים רבים: שיעורי האבטלה (פוטרו והוצאו לחל"ת) היו גבוהים יותר משמעותית בקרב נשים ונעו בין58% -69%, וברוב משקי הבית, העול העיקרי לטיפול בילדים ובבית, הוטל על כתפי הנשים.

לעניין היקף התעסוקה –  יותר נשים מועסקות במשרה חלקית, לעומת גברים – 13% לעומת 31% בקרב נשים. נשים המועסקות במשרה מלאה עובדות פחות שעות לעומת גברים – 42 שעות לעומת 47 שעות שבועיות.

בעיבוד נתונים של זרוע העבודה נמצא כי ככל שיש שיעור עובדים גבוה בענף מסוים – כך השכר הממוצע נמוך.

בנוסף, עדיין ישנו שיעור נמוך של נשים בתפקידי ניהול, לעומת גברים.
כך למשל: נשים תופסות נתח של 43% כעובדות מדינה, 34% בלבד בתפקידי מנהלות במשק הישראלי, 45% מהדירקטוריות בחברות ממשלתיות, ורק 23% מהדירקטורים בחברות ציבוריות – הן נשים.

עם זאת, נתוני הרבעון האחרון מראים התאוששות משמעותית בשיעורי התעסוקה של נשים בישראל (גילאי 25-64), גם של קבוצות אוכלוסייה ייחודיות, וחזרה למצב טרם המשבר, נשים יהודיות שאינן חרדיות עומדות על 83%, נשים ערביות על 40% ובעיקר הניתן לראות את השיפור בקבוצת הנשים החרדיות שעומדות על 81%  (ראי הגרף להלן).

על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2019 ההכנסה הממוצעת של אישה שכירה עמדה על 8,308 ש"ח לחודש, לעומת 12,193 ש"ח לחודש לגבר – פער שכר של 32%. בשלושים השנים האחרונות פערי השכר המגדריים הצטמצמו בכ-10 נקודות האחוז בלבד, מ-43% בשנת 1990 ל-32% בשנת 2019.

התוכנית אותה מקדמת שרת הכלכלה והתעשייה תנוע על 3 צירים עיקריים: 

  1. ציר הפרט – תוכניות לשילוב נשים בשוק העבודה בתעסוקה איכותית ומקצועות בשכר גבוה, בפיתוח ההון האנושי ובמתן סיוע למי שהפסיקה לעבוד לחזור לשוק העבודה, הכוון תעסוקתי, הכשרות מקצועיות, הקניית כישורים, תמריצים ועוד, כדוגמת: תוכנית "סל גמיש" להורים העומדים בראש משפחות חד הוריות המגבירים את עבודתם/לימודיהם אותה השיקה השרה השבוע.
  2. ציר המעסיקים – מנגנונים שמופנים למעסיקים ומטרתם צמצום אפליה ושינוי תהליכים ארגוניים, כגון הפורום הרב מגזרי שהקימה זרוע העבודה עם ג'וינט ישראל, במקביל למתן כלים, הכשרות וליווי לטובת קידום מקצועי של נשים לתפקידים בכירים בשכר גבוה. 
  3. ציר החקיקה ואכיפה – כלים מנדטוריים אשר אינם מתירים שיקול דעת לגבי אופן יישומם. מה שיעלה את הסיכוי לצמצום הפער ואת הגורמים לפער. כדוגמת: תיקון חוק שכר שווה לעובד ולעובדת ובחינת אפשרויות לחקיקה לקידום תקופת הורות לאבות בתשלום.

שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל' אורנה ברביבאי: "חובתנו לטפל באי השוויון בשוק העבודה ולהביא לתיקון הפערים המגדריים הבלתי נתפסים בישראל של שנת 2022. לשמחתנו, יותר חברות עיסקיות וארגונים הבינו כי משתלם להם להעסיק ולקדם נשים לעמדות בכירות, שכן מחקרים רבים מראים שככל שיש יותר ניהול וגיוון נשי -שורת הרווח עולה".

עוד באותו נושא…

הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה

דמי הבראה 2023 שאלות & תשובות – פורסם באתר לשכת המסחר תל אביב והמרכז

ביום 13.7.23 פורסמה ברשומות הודעה על כוונה למתן צו הרחבה להסכם קיבוצי בעניין עדכון גובה השתתפות המעסיק בהוצאות הבראה לעובד במגזר הפרטי לשנת 2023 ל-

קרא עוד »
זכויות בני נוער

החל מ-01/04/2023 יעודכנו תעריפי שכר המינימום לבגירים ולבני נוער

תעריפי שכר המינימום המעודכנים שכר מינימום מעסיקים חייבים לשלם לעובדיהם שכר בגובה שאינו נמוך מסכום שכר המינימום שנקבע בחוק. הפרת החובה לשלם לעובד שכר מינימום, מהווה

קרא עוד »

תוכן עניינים